Cardio Cage
Återbruk, förvandling och magi. En dräkt från ett samarbete med det japanska kollektivet OLTA byggs om, bemålas, knyts in och korsfästs. Svarta, virkade rektanglar med utstickande organ och nästan till golvet hängande tentakler döps efter tjugofyra olika sorters slemsvamp. Stora skulpturer – eller kanske rekvisita för sekulärt schamanistiska ritualer – varvas med teckningar och sorg. Teckningarna berättar om de varelser som bebor skulpturernas värld, hur de ser ut inuti, berättar vad skulpturerna har för grannar och släktingar. Verket ”Cardio Cage” är en bur som omsluter ett monsterförklarat barn.
Leif Holmstrand, född 1972 och bosatt i Malmö, är konstnär, författare och musiker. Han debuterade 2002 med diktsamlingen ”Stekelgång” och slutförde samtidigt sina konsthögskolestudier. Han har därefter gett ut ett trettiotal böcker och häften och har ungefär lika många utställningar bakom sig. Dessa speglar en rastlös praktik med rörliga rötter i ickestraight historieskrivning.
De senaste romanerna, utställningarna och performanceverken har rört sig i en drömartad men kroppsligt påtaglig upplösning av världen, och lyriken/tecknandet närmar sig den magiska ramsan, besvärjelsen, det profetiska barnklottret. Dessa riktningar blev särskilt bestämmande under den fysiskt krävande aktionen ”Nonsense Translation” på Zarya Center for Contemporary Art, Vladivostok, september 2018.
Möjligt liv i en döende värld skisseras. Även åkallan av de döda: vänner, familj, älskare, djurarter, alla historiens tidigare, enskilda sekunder.