Decay
Vibrerande partiklar transporterar information som fångas in av hörselorgan och omvandlas till ljud. Det ljud som osynligt fyller utrymmen. En ljud-absorbent dämpar de i rummet studsande partiklarna och ljudet stannar till i formen och dör ut. Decay är ett sönderfall, ljudets försvinnande efterklang eller en atoms sista rörelse. Det ordnade, organiserade och konstantas motkraft. Ett drygt år av en oregelbunden ambulerande tillvaro har jag haft med mig råa linnedukar och vit flytande akryl vart jag än har tagit mig. Det konstanta har varit linjen. När handen och pennan rör sig utmed duken, utan ambition att vara någonting annat än en rörelse och ett spårlämnande blir linjen det mest konkreta. Dukarna är lika mycket en tidsdokumentation som de är brus, störningar i repetitionen och inkapslade ljud längs en tidslinje. I det ljudprogram på datorn jag frekvent använder mig av när jag bearbetar ljud förflyttar sig en vertikal linje över ljudfilen. Den kan förflyttas framåt eller bakåt obehindrad av naturlagar som till synes enkom tillåter tiden att förflytta sig framåt linjärt. De spår som uppstår som en konsekvens av förutsättningarna materialet tillåter blir till noter som vore de koder att tolkas och omvandlas till en annan sorts information när den vertikala linjen sveper över. Tillsammans tillåter de tecknade dukarna en betraktelse av månader av handens rörelse och arbetsprocessens brus. Vissa av teckningarna i utställningen är en sorts negativa ljudverk. Istället för att arbeta med ljudverk som tillför ytterligare ljud har jag arbetat med verk som reagerar med och förändrar en redan existerande ljudatmosfär. Genom teckningens form och material förändrar de ljudets fysiska förutsättningar i rummet.
Sara Wallgren (f.1981. Garphyttan) arbetar främst med teckning och ljud. Hon tog sin Master i Fri Konst från Malmö Konsthögskola 2010. År 2008 studerade hon en termin vid The Cooper Union School of Fine Arts i New York. 2016 fick hon Edstranska Stiftelsens Stipendium och nominerades till Konstakademiens ”Den Tänkande Handen” 2017 sedan examen har Wallgren ställt ut frekvent både internationellt och i Sverige. Hennes senaste soloutställning var på Galleri Belenius i Stockholm och Tegnerforbundet i Oslo 2017. Hennes verk är representerade i offentliga samlingar som Region Skåne, Kupferstichkabinett, Berlin, Maria Bonnier Dahlins Stiftelse, och Nya Karolinska.
Med utställningen Decay har Wallgren sin andra soloutställning på Galler Thomas Wallner.